Isnin, Oktober 29, 2012

Penghijrahan menjanjikan ketenangan,insyaAllah Taala..

 
 
Sejak group niqabis yang aku join bertambah ceria dan riuh dengan kakak2,adik2 dan sahabat2 lain,tautan ukhwah antara kami juga bertambah erat.terutama nya dengan 3 orang kakak yang paling ngam dan senget,sama macam aku jugak..hahaha..kak faten,kak kina & kak faizah a.k.a iz squidwood..ade je idea n kata-kata mereka yang mencuit hati..geli hati,usus,buah pinggang n pancrease dibuatnye..Dok sengih dan gelak sorang2 depan lappy baca komen dorang,,terasa macam diri dah x brape nak betol pun ade..wahahaha...
Tapi aku tanak citer tentang dorang..mungkin di entri lain yang akan datang,akan aku perkenalkan mereka seorang demi seorang...hari ni aku nak share tentang kronologi penghijrahan salah seorang dari 3 orang kakak-kakak ku yang tersayangssss tu...nama dia kak Faten..aku dah mintak izin awal2 lagi kat kak Faten untuk share kisah dia..niat aku just nak share dengan sahabat2 yang mana masih lagi mencari-cari cara bagaimana untuk melakukan perubahan dalam penghijrahan diri...so,this is it..!..=)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
 Saya mula pakai tudung bila dipaksa oleh zauj saya utk memakai tudung pada majlis resepsi perkahwinan kami pada tahun 2009. Dengan hati yg memberontak saya cuba menolak arahan zauj saya tu. Dengan penuh kasih zauj saya berkata pada saya dgn lembut,"Sayang dah mengheret ayah serta adik beradik lelaki syg sekali ke neraka sebelum ni.Sayang sedar tak?Untuk itu saya berasa sgt sedih sbb bapa syg dan adik2 syg tidak sepatutnya ke neraka atas dosa yg syg lakukan.Jadi saya minta sedikit perikemanusiaan dari syg utk tidak heret saya juga ke neraka.Bukan ke kita kawin ni atas dasar kasih dan sayang jugak?" Dengar ja kata2 zauj saya itu, teruslaa saya terdiam dan mmg tak memberontak lagi dah...Haha..Betullah apa yg org kata.Dalam keterpaksaan itu akan lahir perasaan ikhlas jugak....Alhamdulillah,sekurang2nya saya dah cover rambut saya. Dan mulai hari tu saya pakai tudung dengan rela hati tapi still belum menutup aurat dgn sempurna.

  Kemudian,pada satu hari sekitar awal tahun ni,saya pulak tersalah beli tudung.saya terbeli tudung yg besar.sgt besar,cover dada.Bila saya balik baru la tersedar dah tersalah beli tudung...nak taknak kena laaa pakai kan.nak pi tukar balik kat kedai mmg dah malas dah.kalau x pakai,rugi pulak duit kan...Jadi,saya pon try la tudung besaq tu....Pastu,the moment saya pakai tudung,berasa satu perasaan yg sgt indah.saya rasa selamat,terpelihara dan sangat tenang.Entah mana datang perasaan tu,Wallahualam..Saya yakin ini adalah hidayah ALLAH...

  Saya pon pi la dok buat catwalk depan zauj saya,tanya dia lawa dak i pakai camni?Zauj saya pon senyum tgk saya and ckp mcm ni la lagi bagus...Alhamdulillah...
Tapi time tu saya x pakai lagi stokin dgn handsock...baju pon banyak lagi yg x menepati kehendak Islam...

  Dari tudung,saya mula tukar baju2 dan seluar saya.Mula la saya beli t-shirt Muslimah dan seluar palazzo tu...seluar yg besaq tu...

  Pastu ada satu hari saya keluar dgn zauj saya pi KLCC...Tetiba saya rasa tak selesa pulak tak pakai stokin...saya pon ajak la Zauj saya pi beli stokin....time tu xda stokin yg tebal.semuanya stokin nipis yg nampak kaki jugak tu.saya beli 3 pasang and saya pakai ketiga2 pasang tu baru la x nampak kaki.saya tanya lagi Zauj saya,"Ok tak u?"
Zauj saya jawab,"Ok sgt syg.u're better like this!"
Saya pon senyum meleret...

  Satu hari di tempat kerja,saya dok layan FB...pastu terbuka page sahabat saya,shikin-Jubah Abaya Sifu...Dia jual jubah, handsock and stuff...Saya pon terus laju je sms Shikin and order handsock Naruto tu...Bila dah dpt handsock tu,saya cuba pulak pakai handsock bila keluar...Dan saya terus istiqomah pakai stokin dan handsock.

  Pastu, saya rasa x selesa pulak pakai mcm ni...walaupun time tu saya dah pakai t-shirt muslimah and seluar besar...saya mula la nak tambah koleksi jubah saya.yg dah sedia ada dlm almari baju,ada 2 helai jubah hitam and sehelai jubah warna purple.jubah2 tu pon jarang2 saya pakai.saya pon start pakai jubah bila keluar dgn tudung...time tu saya dah beli lagi 2 helai tudung size besar tutup dada. Saya pon ajakla zauj saya pi cari jubah hitam...kebetulan pulak saya ni mmg suka pakai baju yg warna gelap2...especially hitam.jadi mudah lah saya nak beli jubah ni.tapi,banyak jubah yg dijual kat ledai tu bersifat Tabarruj...ada manik2 colorful yg sgt cantik....tapi,zauj saya ckp, "jgnlah beli jubah yg mcm ni..menarik perhatian org utk tgk baju u tu...secara tak langsung tgk u skali...kan dah dpt dosa free tu..." Kebetulan pulak saya tertengok page fesbuk shikin jubah abaya sifu ada jual jubah abaya plain yg harganya bagi saya sgt murah...dan menepati kehendak saya.saya pon beli la few jubah dari shikin. Mulai sari saat tu,tiap kali saya keluar atau pergi kerja,saya pakai jubah....

  Satu pagi di suatu hari, saya tiba2 tertanya2 kenapa ada setengah org pakai purdah?Apa hukumnya? Apa rasionalnya? Dan apa impactnya pakai purdah ni kepada seorang Muslimah?Saya mula tertarik dgn keindahan berpurdah...Saya mula tertarik dgn kelebihan2 si pemakai purdah...
 Saya mula berfikir2 utk berpurdah.Satu hari,saya main2 kat dlm bilik,saya pakai tudung and cuba2 letakkan sehelai kain atas muka saya. Subhanallah.perasaan itu tersangatlah indah....Saya pon buatla catwalk sekali lagi depan Zauj saya.Saya tanya dia,"Kalau i pakai camni,u nak jalan dgn i tak?Ke u malu?"
Zauj saya senyum and dia ckp, "nak malu apa.u bukan bogel pon..elok la camtu..."
Pastu zauj saya sambung lagi, "tapi sebelum u nak pakai tu,u kena fikir jugak mcm2...as in consequences,impact and pandangan org.Also what wid my parents say about me wearing a niqab.

  Saya mula tgk video2 kat Youtube mengenai niqabis...baca blog2 mengenai niqabis... Dan baca laaa kisah2 depa ni semua...dan saya tanya jugak kat shikin pengalaman dia berpurdah.mcm mana dia makan dan mcm2 lagi.

  Satu hari tu saya sms mak and tanya kalau saya pakai purdah,mak and ayah boleh terima dak?Alhamdulillah,depa boleh terima.cuma depa risau kalau2 saya tak boleh tahan dgn dugaan yg mendatang and saya x istiqomah...

  Dan pada satu hari yang indah,entah dtg dari mana kekuatan utk pakai niqab bila saya nak keluar dgn zauj saya,for the first time in my life,saya pakai niqab pi keluaq dating dgn zauj saya.....Subhanallah....Such an extraordinary feeling....Rasa sgt tenang dan sgt dekat dgn ALLAH. Ada satu mlm tu saya pegi rumah shikin nak ambil jubah,pastu terkejut dia tgk saya pakai niqab.Masa on the way balik rumah,shikin sms saya said "you look great in that niqab!"

  Dan ALLAH pertemukan saya pulak dgn group niqabis kat FB...Dapat ramai kawan baru dan Alhamdulillah,seronok berkawan dgn sahabat2 semua...sambil kita berkongsi ilmu...

Alhamdulillah...dan kini,saya adalah full time niqabis.... (minus time kerja)
 
P/S : untuk kak Faten,tengkiu so much coz benarkan mar kongsi citer akak..semoga bermanfaat untuk semua yang membaca..=)

 

Tiada ulasan: