Rabu, November 07, 2012

Moga Perubahan Ini Kekal,Ya Allah...

 
 
setiap niqabis pasti ada kenangan pahit mahupun manis saat kali pertama mereka berniqab kn?..aku juga begitu..dan sangat2 teringin untuk aku abadikan perasaan itu didalam blog ini agar suatu hari nnti dapat menjadi contoh untuk adik-adik atau sedara seagama kelak....x kira la,panjang mana pun entri ni..heee..(syok sendiri je pon..)..:P
 
 aku sememangnya dah lama teringin nak pakai..sejak sekolah rendah lagi dah mula simpan hajat tu..memang x berkelip pandang bila berselisih dengan sape2 yang pakai purdah..mak pun faham sangat dah..ada jugak terlintas nak pakai lepas spm,tapi belum ada kekuatan lagi mase tu..tapi bila dah msuk kolej,sekelas,dan berkawan dengan orang yang pakai purdah nie,aku jadi lagi semangat..lagi tertarik untuk realisasikn impian aku ni..akhir tahun lepas kawan baik aku sendiri dah mula pakai..aku jadi makin x tenang.selagi aku x capai impian aku tu.mula la time tu aku buat kajian tentang purdah ni..pandangan 4 mazhab tentang pemakaian pudah,kenapa nak pakai,faedah & kebaikannya..bila balik rumah,aku banyak test buat purdah sendiri..walaupun banyak yang x jadi..huhu..tapi tu smua aku buat senyap2..mak ayah aku xtau pun mase tu...sepanjang awal bulan 2 tahun ni jugak,aku banyak curik2 mase jahit my first purdah...punya la tanak bagi budak2 bilik nampak,sanggup duduk kat katil tingkat atas dan jahit..time budak2 bilik balik cuti ujung mnggu,aku x balik..siapkn purdah tu..akhirnye,hujung bulan 2 aku nekad nak pkai..hati ni punye dupdap-dupdap,,masyaAllah...Allah je yang tau....
 
 
Akhirnya......:

Tiada apa yg dapat dibicarakan melainkan alunan kalimah 'Alhamdulillah' sebagai tanda syukurku kepada Allah atas perubahan yg kulakukan berdasarkan niat yg dipendam didalam hati selama ini.sudah lama aku inginkan untuk mengenakan niqab tetapi masa tidak pernah mengizinkan dek kerana aku hanyalah orang biasa saja.sekolah pun hanya beraliran sastera,bukanlah aliran agama.ilmuku tidak sehebat orang lain.pada masa tu,persepsiku terhadap niqab ialah hanya orang yang beraliran agama sahaja yg layak dan sesuai berniqab.tapi lama kelamaan persepsi aku berubah apabila bertemu dengan sahabat2 yang berpurdah,even bukanlah daripada aliran agama.
pernah aku luahkan kepada salah seorang sahabatku,Siti Bushra : katanya,
''bukan pelajar aliran agama je yg layak berniqab,malah semua orang yg bergelar muslimah juga boleh..bahkan amat digalakkan untuk seseorang muslimah itu berniqab.kita berhak untuk berniqab kerana itu adalah kehendak hati yang lahir dengan semulajadi.tiada siapa yang berhak untuk mempertikaikan atas perubahan kita...jangan jadikan 'tunggu bila sudah berilmu' baru hendak pakai niqab.ilmu xkan pernah cukup mar.sampai bila-bila pun xkan pernah cukup..cukuplah dengan mengetahui apa tujuan,kepentingan,hukum dan juga hikmah kau berniqab.dari situ kau akan lebih peka dan cuba untuk mencari ilmu dengan lebih giat lagi..''
Alhamdulillah,kata-katanya menyuntik semangat yang membuak dalam hatiku.aku semakin yakin dengan niat aku..
 
aku pakai mase nak balik ke rumah..smpai kat bustand larkin,aku fikir aku bleh la tarik nafas lega sebab xde orang yang kenal aku bila brpurdah..tiba2 kawan sekelas aku cuit bahu dari belakang..punya la t'kejut aku mse tu..dia pun sama..sebab bru kali prtama tengok aku pakai purdah...muka aku mase tu memang pucat dah...hati ni rase nak bukak purdah dan simpan je..tapi aku try rasionalkn diri..untuk apa nak takut,kalau niat kita baik?..kebetulan pulak kawan aku tu 1 daerah ngan aku..so kami naik bas yang sama..seat pun btul2 belakang aku..aku banyak kali pusing hadap dia n pesan kat dia,jangan citer dulu kat orang..sebab aku baru dalam proses blajar pakai lagi..dia cuma gelak jer tegok aku cemas semacam je....smpai kat depan rumah,aku tanggalkn purdah..sebab aku pakai pun senyap2..so aku xnak mak ayah aku nanti t'kejut dengan perubahan aku.tapi biasa la,,aku ni jenis x betah nak rahsia2 ngan mak..sebab aku memang biasa b'cerita dgn mak tentang ape je yang aku buat..aku try slow talk ngan mak..bagi hint skit2,tanya dalam nada berseloroh,,sama ade mak aku ok x kalau aku nk pakai purdah..
 
 mak aku cakap dia x kesah..tapi nak pakai tu jgn hangat2 tahi ayam je...biar istiqamah...tapi apa pun,mak mintak aku bagitau terus terang ngan abah aku...jangan rahsia2..tapi mase tu aku x ready lagi.bila mula cuti sem,aku dah xleh nak elak lagi..aku tunggu abang aku datang amek kat bustand segamat sebab nak terus ke umah pakcik bila smpai umah nanti..abang n adik aku pun terkejut bila tengok aku berpurdah..bila aku masuk je dalam kereta,abang aku tanye,sejak bila aku pakai..aku pun cerita je ngan dia..pastu aku tanya dia,dia x kesah ke kalau aku pakai purdah?..dia cakap,dia lagi suka aku pakai purdah..selamat dari lelaki kata dia..siap komen lagi,dia cakap nape aku pakai tudung purple ngan purdah hitam...x sesuai katanya...huhu...smpai umah,aku nekad nak terus terang pada abah,sebab sejam lepas tu dah nak gerak ke umah pakcik di melaka..xkan lah aku nk bukak purdah ni kn?..dgn takut2 aku pegi bilik tmpat abah akak slalu buat keje,aku mintak izin nk pkai purdah,boleh ke x...abah aku mcm marah..mata dia langsung x pndang aku..cuma tgok sekilas jer..lpas tu dia cakap dgn nada suara yg tinggi,

''kenapa sibuk2 nak pakai..org lain blaja agama jugak xde pun nk pakai purdah2 ni..jgn sibuk nak ikut orang je..kau fikir la sndiri..abah x larang..klau kau rase nak pakai,,,pakai...pandai2 kau la''..
 
pelan2 aku melangkah keluar dari bilik bacaan abah dan terus masuk bilik,menangis teresak-esak..sedih sgt2 sebab abah ckp mcm tu...aku sangka aku dah cukup sedia untuk berterus terang dengan abah,aku call kwn baik aku yg pakai purdah tu..dgn menangis tersedu-sedu aku citer kt dia..dia la yg bg semangat pd aku utk terus kuat..jgn mengalah..hmpir 2 mnggu abah aku diam..buat aku mcm xde je kt umah tu..mse tu mmg aku sedih sgt...aku banyak berkurung dlm bilik..tp keadaan jd berubah...mungkin Allah nk tunjukkan hikmahnya..hujung mnggu tu nk balik ke PD..mase nk kluar umah tu aku rse mcm takut2 je..so aku berdiri,menyorok tepi pintu rumah..sementara tunggu mak bersiap...tiba2 abah akak yg dlm kereta tu masuk dlm umah..dia sergah aku,
''haa kak lang,ape yg kau tercegat kt tepi tu?..kalau dah siap,masuk la cepat dlm kereta''..
huhuhu mcm nk gugur jantung ni kne sergah mcm tu...tp aku rase pelik la jugak,sbb dr cara abah  ckp tu mcm biasa je..xde nada marah @ dingin..mmg x putus2 kalimah Alhamdulillah dlm hati aku...mungkin abah dah mula utk terima agaknya..

sebelum smpai umah nenek,kitorang singgah makan kt warung..aku mse tu risau jugak sebab bru first time kluar mkn ngn family,mst dorang mesti akan tengok cara aku makan mcm mane...aku mintak abang aku dduk berhadapan ngn aku..alhamdulillah dia mcm faham ape yg aku risaukn,,,dia ikut je ape aku suruh..nsib baik dia badan besar,so lg mudah aku nak makan tanpa berpurdah..dia cover masa aku tengah makan,sbb aku tarik purdah ke bwh,smpai dagu utk mudahkan aku makan tnpa kotorkn purdah..Alhamdulillah,smuanya b'jalan lancar..abah aku yg dduk sebelah ngn aku pn rileks je..dah xde perli2 lg dah..Alhamdulillah,syukur padaMu Ya Allah...=)
 
 
insyaAllah entri akan datang aku nak story tentang macam mana penerimaan saudara mara aku pulak...=) 

3 ulasan:

Mrs Chot berkata...

Assalamualaikum syg! Haaa....Maryam!Akak dah abih baca dah entry ni..Cepat buat sambungan story penerimaan sedara mara....Tak sabo nak baca ni... (^_^)

Mrs Chot berkata...

Assalamualaikum syg!
Haaa Maryam! Cepat buat sambungan kisah penerimaan sedara mara pulok! akak dah abih baca entry ni! Tak sabo nak baca sambungan kisah ni... (^_^)

Maryam Al-Muqaddasah berkata...

Wa'alaikumussalam kak...
hehe sabar yer...insyaAllah kalau sempat,hari ni mar post entri sambungan..hehehe syukran kakaq sayang..<3 ^_^