Rabu, November 21, 2012

sambungan~sambungan~sambungan.....

 
 
okey,,laa ni,cek nak sambung lagi citer tentang penerimaan sedare mara cek tentang perubahan imej cek nih.sekitar bulan 7,keluarga besar aku merancang nak bercuti ke Janda Baik,Pahang..nak rehat-rehat katanya..jadi,bila hari itu semakin hampir,aku jadi risau.risau,bagaimana penerimaan mereka terhadap aku nanti?... 
 
sehari sebelum pulang ke kampung,dan bergerak ke destinasi percutian secara konvoi,aku berSMS dengan salah seorang sepupuku..anak pada mak ngah aku,yang aku panggil 'kak ina'..aku tanya la,apa pandangan dia kalau salah seorang dari ahli keluarga aku pakai purdah?..
 
dia : baguslah kalau macam tu..korang adik beradik pun belajar dalam bidang agama,kan?..ok la tu...
aku : erm..kak,,kalau kak lang nak tanye sikit boleh x?
dia : tanya la,,ape yang kak ina bleh jawab,kak ina jawab..
aku : kalau kak lang pakai pudah,okey x agak2?
dia : kak lang pakai purdah dah ke?..
aku : erm..haah..tapi sekarang ni kak lang tengah risau tentang family kita..takut dorang x dapat nak terima.:(
dia : alhamdulillah,,baguslah..erm..masa kak lang pakai tu,mak ngn abah macam mane?..
aku : mak ngn abah dah ok dah..dorang xde halangan pun..cuma ni la,,org risau laa takut2 mak ngah n semua adik beradik abah x dapat nak terima..

dia : kak ina rasa xde masalah kot..yang penting,restu dan persetujuan mak ngn abah..rasanya semua boleh terima..lagipun sebelum ni pun kak lang memang dah pakai tudung labuh kan?,,..so kak ina rase dorang bleh accept..

aku : risau la kak ina...dada ni dah berdebor-debor dah ni..

dia : x yah nak risau2 la kak lang..yang penting kak lang tau niat sebenar,kenapa kak lang nak pakai purdah..ingat,pakaian kita mencerminkan diri kita...

aku : insyaAllah kak ina..thanks ea kak sebab bagi sokongan..

dia : hehe..sebenarnya kak ina dah lama syak someting..sebab tengok DP facebook kak lang,gambar org pakai purdah..so kak ina agak kak lang mesti dah lama pakai..cuma x bagitau kat family kita jer..

(sebenornya x la lame sangat..aku baru pakai kott..mungkin sebab DP FB aku kot,yang buat dia anggap aku ni dah lama berpurdah..so aku diamkan jer..hehe jahat betul aku..:P )

so keesokan harinya bermulalah hari yang penuh debaran buat aku..dada ni dah tak teratur berdetak dengan kencang..(ceewahh,,da macam lagu dewa 19 plak rase..haha..*berdetak dgn lebih kencang spt genderang yg mau pulang~ ~..) ..okey smbung...so hari tu bertolak balik ke kampung..and selamat sampai pada waktu petang..esoknya,pagi2 lagi kitorang berkumpul di rumah mak ngah untuk taklimat ringkas tentang jalan mana yang patut diikut dan cepat sampai..heee prasaan aku mase turun dari kereta dan bersalam dengan makcik2 pakcik2 ku time tu memang cuak yang amat..memang aku x nafikan,semua yang memandangku terkejut dan penuh rasa pelik..tapi aku cuba buat2 biase jer dan terus duduk hampir dengan kak ina.fuhhh degupan jantung ni betul-betul bikin orang sakit jantung kott..berdegup laju dan kencang,sekencang-kencangnya..maksu aku tegur,

''kak lang,sejak bile pakai purdah ni?..makcu mase buat umrah hari tu pakai jugak..tapi yang 2 layer punye.sebab kat sana habuk dengan pasir banyak.''

aku pun balas sambil tersenyum,

''hehe lame dah makcu..dah dekat 4 bulan jugak la..''

perjalanan dimulakan,dan alhamdulillah selamat sampai di chalet di sekitar Janda Baik,Pahang..masa makan tengahari,paksu aku tegur jugak tentang pemakaian purdahku..

''x payah pakailah kak lang..kang susah nak makan nanti.''

mak yang kebetulan duduk makan disebelahku menyampuk,

''biarkan dia..nak sangat pakai,pakailah..''

aku xtau lah daripada percakapan mak tu sama ada nak membela aku ataupun berada di side pakcu..huhu tapi aku ambil yang positif,yang mak akan tetap menyokong aku..alhamdulillah,,penerimaan daripada mak dan abah yang paling aku utamakan..aku x kisah kalau family yg lain x suka..tapi bila tengok reaksi sedara mara aku,dorang boleh terima aku seadanya..walaupun mase mula2 tengok aku berpurdah,semua jadi senyap.nak gurau2 n gelak2 macam sebelum ni pun jadi kekok,,tapi sekarang,tak lagi.segalanya kembali normal..aku tetap aku..perangai gila-gila selamba yang ada padaku tetap xkan hilang dibawa pergi dek arus penghijrahan ini.hehe..yang penting,pekak kan lah telingaku ini pada mereka2 yang berkata buruk tentang niatku dalam penghijrahanku..heee...=)

Tiada ulasan: